Oklamať ľudí je vraj omnoho jednoduchšie, ako ich presvedčiť o tom, že boli oklamaní, no napriek tomu na to netreba rezignovať

Tiež ste už zachytili tú fantastickú správu zo sociálnych sietí? SMER-SD klesol podľa prieskumu agentúry ***** na 19,8 %. Ale čo je ešte dôležitejšie, strana KOTLEBA – ĽSNS mala v tomto prieskume dobre utajovanej agentúry až 22,6 %. Tým sa táto strana stala najsilnejšou slovenskou politickou stranou. Nadšené ohlasy na seba nenechali dlho čakať a podobne ako mnohé nezmysly v jej réžii, získal aj tento takmer okamžite tisícky lajkov a zdieľaní. Čo na tom, že okrem neznámej agentúry, či podozrivo krátkeho času zberu dát, nie je známa ani metodológia prieskumu. Podstatné pre jej šíriteľov je, že porážka liberálnej demokracie a prebratie moci vodcom je zase o krok bližšie. Hovorí sa, že oklamať ľudí je omnoho jednoduchšie, ako ich presvedčiť o tom, že boli oklamaní. Napriek tomu na to netreba rezignovať. Jednou z ciest je ponúknuť oklamaným motívy, prečo sa ich niekto pokúsil vodiť za nos a tým aj manipulovať. Ponúkam hneď tri:

1. Snaha prekryť zlyhania strany a jej čelných predstaviteľov

Od roku 2013, kedy sa Marian Kotleba stal županom, sa všemožne snaží zbaviť svoju stranu nálepky „fašistickej, či radikálnej“, aby mohla prerásť najprv 5 %, a potom ešte ďalej. Ešte aktívnejšie na tom pracuje aj po vstupe do NR SR a väčšina jeho družiny mu v tom aktívne pomáha. Odkazy na minulosť v uniformách, plány na nahradenie demokracie stavovským štátom, xenofóbne, či rasistické prejavy, pravidelne odpálkujú jednoduchým odkazom. Oproti zlodejstvám, či zrade ostatných politikov a ich politických strán, ide údajne o malichernosti. Pod politickým tlakom však sem tam labilnejším poslancom rupnú nervy a vylejú svoje srdiečko viac, ako by sa pre tento účel hodilo. Ak sa k tomu v tom istom čase pritrafí odhalenie o zlých stravovacích návykoch a konzumácii „podradného“ jedla, tak treba nevyhnutne konať a zmeniť tému. Navyše, blížia sa župné voľby, v ktorých by sa mohli spomenúť predvolebné sľuby aktuálneho župana a ich „plnenie“, zmena župného úradu na rodinnostranícky podnik, vyplácanie dvadsiatnikov z výplaty zamestnancov na súkromný účet predsedu, či nejaké to zrušené divadelné predstavenie. Víťazná vlna nového prieskumu sa teda môže hodiť viac ako kedykoľvek predtým.

2. Potreba povzbudiť váhajúcich voličov, aby sa pridali na tú správnu stranu

Ambície strany Kotleba-ĽSNS rozhodne prevyšujú nejaký úrad v Banskej Bystrici, či pár miest v poslaneckých laviciach NR SR. Cieľom je zmeniť charakter štátu. A to sa dá len dvomi spôsobmi.
Silovým riešením za podpory veľkého brata, ako sa to podarilo koncom tridsiatich rokov, alebo demokratickou cestou. Keďže spoločenská atmosféra je priaznivejšia ako kedykoľvek predtým a veľký brat je zatiaľ „zamrznutý“ v susednom štáte, rýchlejšia sa javí druhá alternatíva. A aby bola ešte rýchlejšia, je potrebné skúsiť spustiť efekt lavínovej gule. Ten motivuje prísť voliť „zásadnú zmenu“ aj tých, ktorí si doposiaľ vôbec nepripúšťali vážnosť svojho hlasu. To sa však dá len z pozície budúceho víťaza.

3. Možnosť zvýšiť mieru nedôvery v existujúce agentúrne prieskumy

Pokusov o manipuláciu s prieskumami verejnej mienky sme už na Slovensku zažili viacero. Dôveryhodnosti prieskumných agentúr nepridali ani volebné odhady parlamentných volieb na
Slovensku, či výsledky amerických prezidentských volieb. Ďalší omyl, ktorý je navyše krátkodobo neoveriteľný, teda už nikoho neprekvapí. O to menej fanúšikov K-ĽSNS či Donalda Trumpa, často tých istých osôb.

Dôvodov, prečo kotlebovci šíria údajne „uniknutý“ prieskum je určite viac. Ak sa však aspoň nad týmito tromi pár oklamaných zamyslí, tak by sa frekvencia podobných nezmyslov do budúcnosti mohla znížiť. Ako hovorieval Abraham Lincoln, „môžete klamať všetkých ľudí určitú dobu a niektorých ľudí dlhú dobu, ale nie je možné klamať všetkých ľudí po celú dobu“. A platí to aj o tých, ktorí dnes slepo veria každému klamstvu, ktoré sa na webe objaví.